Mainos:
OHMYGOSSIP

Uni, tai sen riittämättömyys, vaikuttaa kaikkeen – NÄIN saat lapsesi nukkumaan paremmin – 8 niksiä

Uni, tai sen riittämättömyys, vaikuttaa kaikkeen – NÄIN saat lapsesi nukkumaan paremmin – 8 niksiä

OHMYGOSSIP – Se heijastuu muun muassa mielialaan, käyttäytymiseen, kasvuun ja oppimiseen. Seuraavat Motherly-sivuston jakamat parempaan uneen tähtäävät vinkit sopivat kaikille nukkujille iästä riippumatta.

1. Säännöllinen nukkumaanmeno- ja herätysaika
Sisäinen kello vaikuttaa suuresti siihen, milloin ihmistä alkaa väsyttää ja milloin hän on virkeä. Siksi säännölliset uniajat auttavat helpottamaan lapsen nukahtamista. Pienten lasten kanssa kannattaa tähdätä aikaiseen uniaikaan, se saa nukkumaan pidemmät unet.

2. Nukuta päiväunille
Sopivan pituisten päiväunien avulla lapsi ei ole iltaan mennessä hyperaktiivisen yliväsymyksen kourissa, vaan hänet on helpompi saada rauhoittumaan yöunille oikeaan aikaan.

3. Houkuttele unihormonia
Hämärä valaistus saa aivot tuottamaan unihormoni melatoniinia, joka auttaa nukahtamaan. Huoneen valaistuksen hämärtäminen noin tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa saa kehon ja mielen rauhoittumaan kohti yötä. Kokeile sammuttaa keittiön kattovalo ja sytyttää kynttilä pöydälle iltapalan ajaksi. Rauhallinen taustamusiikkikin voi tuoda tunnelmaa.

4. Luo säännöllinen nukkumaanmenorutiini
Rutiinit luovat turvaa. Samanlaisena toistuva, rauhallinen iltarutiini auttaa lasta siirtymään päivän puuhista nukkumaanmenomielelle. Rutiini auttaa myös vanhempia, joita itseäänkin väsyttää, saamaan homma hoidetuksi maaliin. Iltapala, iltapesu, pyjamat, iltasatu – hyvää yötä!

5. Luo mukava nukkumisympäristö
Varmista, että lapsen sänky on mukava, peitto ja vaatetus sopivan lämpöiset huoneen lämpötilaan suhteutettuna ja valaistus sopiva.

6. Sopiva ruoka nukuttaa
Hiilihydraatit väsyttävät, kun taas proteiini ja sokeri virkistävät. Siksi hyviä iltapaloja ovat esimerkiksi puuro, leipä tai vähäsokeriset murot.

7. Terveelliset elintavat
Aktiivinen, liikunnallinen elämäntapa auttaa nukahtamaan ja nukkumaan hyvin. Riehuminen on kuitenkin hyvä lopettaa noin tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, jotta uni tulee helpommin.

8. Rentoutuminen
Esimerkiksi sängyssä kuunneltu iltasatu tai -laulu antaa lapselle sopivasti aikaa rentoutua makuullaan ja tulla uniseksi ennen lopullista nukkuma-aikaa.

Kuva: NordenBladet
Lähteet: Mother.ly / Iltalehti




Mainos:
error:
Copyright © NordenBladet 2008-2018 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory