Mainos:
OHMYGOSSIP

Juotko liian vähän? NÄMÄ 10 merkkiä voivat kertoa siitä, milloin on aika tankata nestevarastoja

Juotko liian vähän? NÄMÄ 10 merkkiä voivat kertoa siitä, milloin on aika tankata nestevarastoja

OHMYGOSSIP – Ensimmäiset merkit nestehukasta jäävät usein huomaamatta. Kun ihmiselle tulee jano, nestehukka on jo päällä. 10 salakavalaa merkkiä nestehukasta:

1. Nälkä
Painoaan pudottavilla yleinen tapa on juoda vettä aterioiden välillä. Tämä voi pitää napostelun kurissa. Jos kuitenkin olet syönyt kunnolla, ja sinun tekee mieli erityisesti vesipitoisia hedelmiä, voi se kertoa nestehukasta.

2. Päänsärky
Yhtäkkinen huono olo ja päänsärky voivat johtua nestehukasta ja auringonpistoksesta – tai molemmista. Runsaan nesteen, kuten veden tai laimean mehun seuraksi voi ottaa esimerkiksi ibuprofeiinia.

3. Ummetus
Keho tarvitsee vettä myös ylläpitääkseen paksusuolen toimintaa. Jos ummetus vaivaa, esimerkiksi helposti laukussa kulkevat kuitupitoiset mantelit, voivat auttaa. Nestettä pitäisi juoda runsaasti, vähintään kaksi litraa päivässä, etenkin jos käyttää kuitulisänä leseitä tai apteekkivalmisteita.

4. Huimaus
Nestehukka hidastaa verenkiertoa aivoissa, ja voi saada aikaan pyörryttävän olon. Kuumassa hakeudu varjoon lepäämään, ja nauti viileitä nesteitä.

5. Pahanhajuinen hengitys
Elimistön kuivuminen voi saada aikaan sen, että hengitys haisee pahalle. Syljessä on antibakteerisia aineita, ja kuivuneena syljen määrä vähenee. Tämä saa bakteerit jylläämään ja hengityksen haisemaan.

6. Tumma virtsa
Virtsan väri kertoo paljon elimistön tilasta. Kuivumisesta kertoo niukka ja tummankeltainen omenamehun värinen virtsa. Nestehukassa virtsa voi myös haista pistävältä. Jos edellisessä vessakäynnistä on enemmän kuin puoli vuorokautta, kärsit todennäköisesti nestehukasta.

7. Iho roikkuu
Elimistön kuivuminen näkyy ihossa. Kuivuneena iho menettää kimmoisuuttaan ja roikkuu helpommin. Kuivumista voi testata helposti. Nipistä kämmenselän ihoa pari sekuntia ja päästä irti. Jos iho ei palaudu nopeasti ennalleen, on aika juoda.

8. Lihaskrampit
Paljon liikkuvilla lihaskrampit voivat kertoa elektrolyyttien puutteesta. Raskaassa treenissä on tärkeää juoda nestettä 1-2 dl:n erissä 10-20 minuutin välein.

9. Kuiva suu
Kuivumisen merkkejä suussa ovat kuivalta ja tahmealta tuntuva suu ja hieman turvonnut kieli.

10. Väsymys
Kehon kuivuessa verenpaine laskee, syke nousee ja verenkierto aivoihin hidastuu. Tämä aiheuttaa väsymistä ja uupumista.

Lääkkeetkin altistavat lämpöoireille

– Veden tarve vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon urheilet ja kuinka paljon nautit nestettä poistavia aineita. Raskaassa kuormituksessa juo nestettä 1-2 dl:n erissä 10-20 minuutin välein, vähemmän rasittavissa tilanteissa 2-3 kertaa tunnissa riittää. Hyvin raskaassa rasituksessa ja kuumassa säässä 1,5-2 litraa nestettä tunnissa on tarpeen.

– Erityisesti pienet lapset, vanhukset, urheilijat ja vanhukset ovat suuremmassa vaarassa saada nestehukka. Lasta ei pidä jättää helteellä paksujen peittojen alle vaunuihin.

– Lämmön aiheuttamille oireille herkistävät myös huono fyysinen kunto, alkoholi, liikapaino ja monet lääkeaineet, kuten mielialalääkkeet, nesteenpoistolääkkeet, allergialääkkeet ja beetasalpaajat.

– Jos ilmenee vakavia oireita, kuten sekavuutta, näköhäiriöitä tai pyörtymistä, tarvitaan välitöntä sairaalahoitoa.

Kuva: NordenBladet
Lähde: Business Insider, Terveyskirjasto.fi




Mainos:
error:
Copyright © NordenBladet 2008-2018 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory