Mainos:
OHMYGOSSIP

Palasia Marokosta… Marokon katukuvasta – šovinistisian näkökulma

Palasia Marokosta… Marokon katukuvasta – šovinistisian näkökulma

OHMYGOSSIP – Toisinaan törmää sellaiseen käsitykseen, että islamilaisessa yhteiskunnassa nainen on alistetussa asemassa. Outona esimerkkinä olemme lukeneet uutisista, että Saudi-Arabiassa naiset saivat oikeuden ajaa yksin autolla vasta hiljattain. Itse en tuosta oikeudesta juuri perusta, ainakin jos vaimo on ajamassa, mutta hienoahan aina on, jos ihmisillä on tasavertaiset oikeudet.

Ovatko sitten naiset islamilaisessa yhteiskunnassa vähemmän onnellisia kuin meillä täällä pohjoisessa? Vaikeahan sitä on saada tietää tai mitata, mutta en pidä sitä uskottavana. Luultavasti isoäidit, äidit, tyttäret ja sisaret ovat perheissään yhtä arvostettuja ja rakastettuja kaikkialla.

Mutta se tasa-arvosta ja onnellisuudesta. Sitä paitsi Marokko on islamilaiseksi yhteiskunnaksi vapaa, siinä mielessä kuin meillä vapaudella tarkoitetaan. Kirjoitan marokkolaisesta katukuvasta, ennen kaikkea miesnäkökulmasta.

Marokossa on nimittäin paljon ihailtavaa ja esikuvaksi sopivaa. Tämä voi yllättää lukijan. Miehillä on siistit, lyhyet hiukset, ja sellaisia epäsiistejä tukkia, joita saatamme Suomessa nähdä edelleenkin 1970-luvun muistona jopa arvokkaassa iässä olevilla miehillä, ei näe. Marokkolaiset pukeutuvat arvokkaasti ja siististi. Rikkinäisiä vaatteita ei juuri katukuvassa näy, paitsi totaalisen köyhillä, joilla ei muita vaatteita ole. Tahallaan rikkinäisissä vaatteissa kulkevia ei näy, luultavasti sellaisen esiintymisen estää marokkolaisten luontainen arvokkuus.

Katukuvassa ei myöskään näe naisia, jotka pukeutuisivat nykyisen eurooppalaisen – sanoisin alkeellisen – tavan mukaan siten, että alusvaatteet ovat näkyvissä joko yläpäästä tai alapäästä tai jopa molemmista. Se on valitettavasti tänään osa eurooppalaista katukuvaa. En voi käsittää miksi. Tuskinpa on olemassa sellaista miestä, joka haluaisi tyttöystävänsä tai vaimonsa kulkevan julkisella paikalla alusvaatteet näkyvillä. Puhumattakaan siitä, että oma tytär tai äiti esiintyisi siten. Jos on niin – mitä en usko – että marokkolainen nainen ei pukeudu tässä suhteessa samoin kuin eurooppalainen sisarensa siitä syystä, että mies sen kieltää, niin silloin täytyy sanoa, että miehen asema islamilaisessa yhteiskunnassa on ihailtava. Mutta kuten sanottu, en usko, että islaminuskoisen naisen asiallisen pukeutumisen selittää ankara mies, vaan pikemminkin heidän oma arvokkuutensa, joka estää vajoamasta nykyiselle eurooppalaiselle tasolle.

Muistanette, että länsimaisessa maailmassa oli muutamia vuosia sitten muotia järjestää ns. lutkamarsseja. Niiden ”loistava” viesti oli: ”Voin pukeutua miten haluan, siitä ei saa tehdä päätelmiä”. Niinpä nähtiin satojen onneksi etupäässä nuorten huorahtavasti pukeutuneiden naisten kulkueita. Jopa Tarja Halosen kerrotaan osallistuneen mainitun suurenmoisen sanoman levittämiseen. No, ilotyttö pukeutuu omalla tavallaan juuri siksi, että siitä tehtäisiin oikea päätelmä, nimittäin se, että hän on (tietyin ehdoin) saatavilla. Ja nyt siis eurooppalainen nainen pukeutuu samaan tapaan, mutta siitä ei muka saa päätellä mitään. Kuitenkin tiedämme, että ihmisen vaatteet viestivät aina kantajastaan hyvin paljon. Ei ole ihme, että uudet Eurooppaan toisenlaisesta kulttuurista tulleet pakolaiset/siirtolaiset olettavat kaduilla liikkuvan vapaata riistaa.

Marokossa pukeutuminen viestii ihmisten arvokkuudesta. Ihailtava katukuva, täytyy nykyeurooppalaisuutta häveten tunnustaa.

Teksti ja Kuva: Risto Teinonen

Lue myös:
Palasia Marokosta… Vähän kamelista
Vastaa lähteitä käyttämättä ja pitempään ajattelematta kysymyksiin: Syövätkö jääkarhut pingviinejä? Onko Grönlannissa pingviinejä? Kyllä vai ei? Onko Etelämantereella jääkarjuja? On vai ei ole? Vastaukset voi etsiä Wikipediasta… Aiheeseen Marokko – tiedämme, että Marokossa on kameleita. Mutta… ovatko ne yksikyttyräisiä vai kaksikyttyräisiä, vai onko siellä molempia? Onko kameleita vielä muitakin?

Palasia Marokosta… Vähäsen Fezistä ja fetsistä
Fez (kirjoitetaan myös Fès tai Feš) on marokkolainen miljoonakaupunki, jonka kahdesta vanhasta kaupungista toinen, Fez al Balia, on Unescon maailmanperintöluetteloon merkitty ehdottomasta käymisen arvoinen medina. Fezissä on myös sikäläisen tulkinnan mukaan maailman vanhin yliopisto. Kuten tiedämme, arabien saavutukset joillakin tieteenaloilla – esimerkiksi matematiikassa ja tähtitieteessä – olivat aikoinaan maailmassa uraauurtavia, ja joka on Espanjassa käydessään tutustunut hiekkarantojen lisäksi maan historiaan, tietää, että varsinkin Andalusiassa arabihallinnon aika oli alueen kukoistusaikaa. Mutta se tällä kertaa arabien saavutuksista ja Fezin kaupungista.

 


Tags assigned to this article:
Maroko



Mainos:
error:
Copyright © NordenBladet 2008-2018 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.
Nordic News Service & Link Directory