Ohmygossip.fi / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP Teen / Viihde & Julkkikset / Muoti & Kauneus / Rakkaus & Suhteet / Julkkisblogit / Haastattelut / Various NordenBladet.fi / Yhteisö, Politiikka & Liiketoiminta / Matkailu & Kulttuuri /Helena-Reet Ennetin blogi / Koti, Perhe & Lapset / Terveys & Hengellisyys /Uutiset

Tuija Järvinen: Argan-öljyä ja Essaouira City

OHMYGOSSIP – Runsaan ja maittavan aamupalan nautittuamme lähdimme kohti Essaouiran rannikkokaupunkia toisena matkapäivänämme. Matkalla sinne pysähdyimme paikalliseen Argan öljyä ja sen oheistuotteita myyvään kauppaan.

Turisteja varten oli rakennettu hieno esitys liittyen Argan-öljyn valmistukseen. Esityksessä oli mukana viisi naista päällään upeat traditionaaliset puvut.

Arganpuiden pähkinöiden sisällä olevista manteleista puristetaan öljyä, jota käytetään ruuan, kosmetiikan että lääkkeiden valmistuksessa. Laki, joka on peräisin vuodelta 1925 antaa viljelijöille oikeuden laiduntaa vuohia, viljellä maata sekä kerätä Arganpuiden pähkinöitä. Argan-öljy, jota marokkolaiset naiset tuottavat, on tällä hetkellä kosmetiikkateollisuuden suosion huipulla. Öljyssä on iholle tärkeitä E-vitamiineja, rasvahappoja ja antioksidantteja. Sen kerrotaan ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja ja  öljyä voidaan käyttää myös eturauhassyövän hoidossa. Argan-öljyn asiantuntija kertoi meille näistä ko. öljyn terveysvaikutuksista ja sen laajoista käyttömahdollisuuksista. Saimme myös tuoksutella ja kokeilla tuotteita. Esityksen jälkeen teimme ostoksia kaupassa. Ostin kolme muovipullollista Argan-öljyä, kaksi Jasminin tuoksuista ja yhden Gardenian tuoksuisen. Tämän jälkeen matkamme jatkui kohti Essaouiran kaupunkia.

Matkaan meni kaikkiaan noin neljä tuntia. Pysähdyimme välillä kahville ja jäätelölle sekä otimme kuvia maisemista. Perillä Essaouirassa menimme paikalliseen Le Taros nimiseen merenrantaravintolaan päivälliselle. Söimme kalaa ja mereneläviä eri tavalla valmistettuna. Tämän jälkeen kävelimme jonkin aikaa merenrannalla. Otimme myös muutamia hauskoja Ohmygossip couture -malliston valokuvia. Kuvissa on kanssani lahjakas ystäväni, kaunis ja nuori viulisti Estella Elisheva.

Kuvien ottamisen jälkeen nousimme meille varattuun pikkubussiin ja kotimatkamme alkoi hurmaavan oppaamme seurassa muun muassa laulaen. Minutkin pakotettin laulamaan….Hotellille tullessamme riensin porekylpyyn rentoutumaan ja huuhtelemaan pitkän matkan pölyt pois. Sitten alkoi hienolle illalliselle valmistautuminen oman hotellimme ulkoravintolassa. Paikallinen bändi soitti kansainvälistä popmusiikkia ravintolan ulkopihalla jokaisena iltana. Illallisen jälkeen vetäydyimme omiin huoneisiimme, sillä seuraavan päivän iltapäivänä alkaisi pitkä matka Suomeen….tässä vaiheessa en voinut aavistaakaan miten jännittäväksi paluumatkamme muodostuisi. Siitä sitten viimeisessä matkablogissani.

Vinkki: peri tippaa arganöljyä ihan tavallisen shamppoon sekaan. Saat luxus shampoon! Kokeilin ja suosittelen.

Argan puista saatavien pähkinöiden siemenien hienontamisprojekti käynnissä.

Argan öljy liikkeen sisäänkäynti.

Liikkeen sisätiloista.

Argan öljytuotteita.

Tämmöinen näky oli matkamme varrella.

Essaouira City

Essaouira Cityn merenrantaa.

Ravintola Le Taros Essaouiran kaupungissa.

Ravintola Le Tarosin suussasulava jälkiruoka.

Minä ja ihana ystäväni Estella.

Ystävykset hassuttelemassa! Yllä Ohmygossip Couture – malliston paidat.

Mainos:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.