Mainos:

OHMYGOSSIP

13 KÄYTÄNNÖN vinkkiä lentopelkoa vastaa taisteluun

13 KÄYTÄNNÖN vinkkiä lentopelkoa vastaa taisteluun

OHMYGOSSIP – ICAO:n tietojen mukaan vuosittain lentää suunnilleen 3 miljardia ihmistä. Pelkopelko on yksi yleisimmistä peloista, mutta onneksi lentokoneella lentäminen on autoiluun verrattuna jopa erittäin turvallinen tapa matkustaa. Esitämme teille lentoasiantuntijoiden laatimat suositukset, jotka auttavat selviämään lentopelosta.

1. Asiantuntijat suosittelevat välttämään lentopelon peittelyä ja ilmoittamaan siitä sekä matkustamohenkilöstölle että muille matkustajille. Se ei ehkä tunnu tavalliselta ensireaktiolta, mutta lentopelko ei missään tapauksessa ole hävettävä asia. Muilta on mahdotonta saada tukea, jos kukaan ei tiedä pelosta.
2. Kansan keskuudessa yleisestä käsityksestä poiketen lentopelkoa ei kannata lääkitä runsaalla alkoholilla, sillä suuri määrä alkoholia voi lisätä levottomuutta ja syventää paniikkikohtauksia.
3. Jos lentopelkoon liittyy korkeuden pelko, on hyödyllistä valita ikkunapaikan sijasta käytävän vieressä oleva paikka.
4. Kytke itsesi ympäröivästä irti! Lue kirjaa, katso filmiä tai kuuntele musiikkia.
5. Suhtaudu turbulenssista tuleviin ”iskuihin” maantien kuoppina. Toisin sanoen älä jännity, vaan anna kehon noudattaa sujuvasti ravistelua (turvavyön ollessa tietysti kiinni!).
6. Kun lähdet lentämään voittaaksesi pelon, älä valitse siihen kaikkein pisintä lentoa, vaan aloita lyhemmistä lennoista mahdollisimman isolla lentokoneella. Suuremmilla koneilla lennettäessä on nimittäin vähemmän ravistelua ja sujuvampi lento.
7. Istumapaikkaa internetissä tai lähtöselvityskassassa valitessasi ota mahdollisimman edessä oleva paikka, sillä turbulenssi on tavallisesti tunnettavissa paljon voimakkaampana lentokoneen takaosassa.
8. Yritä juoda kahvin sijasta tavallista vettä. Kofeiini saattaa lisätä levottomuutta ja lisäksi se poistaa kehosta nestettä, ja lentokoneessa on muutenkin kuiva ilma ja nestehukkaa.
9. Tule lentokentälle ajoissa, muuten stressaava tilanne saattaa voimistaa lentopelosta aiheutuvia oireita.
10. Virossa pidetään ammattilaisten järjestämiä lentopelosta vapautumiskoulutuksia. Klikkaa tästä nähdäksesi lähemmin!
11. Pidä hiuslenkki ranteen ympärillä ja kun paniikkia syntyy, venytä se ja päästä paukahtamaan kättä vasten. Useat lentämisen aiheuttamasta levottomuudesta kärsivät ovat kirjoittaneet, että yllättävä kipuaistimus auttaa viemään ajatukset pois lennosta.
12. Anna ystäviesi ja tuttujesi kertoa lentokokemuksistaan. Kysy erilaisista äänistä, tuntemuksista ja muista yksityiskohdista, joita he lentämisen aikana kokevat. Niin saat tietää, mitä voi tarkemmin edessä odottaa.
13. Ota mukaan valokuva tai muu kuva matkan kohteesta ja siihen liittyvistä asioista. Niin tunnet, ettet ole turhaan teräslinnussa ja lento vie sinut lähemmäs haaveitasi, kotiasi tai käytännön puuhiasi.

Kuva: OHMYGOSSIP
Lähde: Ohmygossip.se




Mainos:
error: