OHMYGOSSIP

Kristiina Kalberg: Miten vähentää stressiä ja unettomuutta

Kristiina Kalberg: Miten vähentää stressiä ja unettomuutta

OHMYGOSSIP – Meillä kaikilla on tullut vastaan hetkiä, joina stressi vie viimeiset voimat ja aiheuttaa hermostuneisuutta ja unettomuutta. En ole tavannut yhtään ihmistä, jolla ei ole ollut stressiä kertaakaan elämässään. Paljot ihmiset luulevat, että pitkäaikaista stressiä tulee hoitaa lääkkeillä, mutta minä olen sitä mieltä, että kaikki on meissä itsessämme, ja sen sijaan että pureskella tabletteja tulee tehdä muutoksia omaan päivittäiseen elämään. Mitä sitten voisi muuttaa?

Kahvin sijaan olisi viisaampaa juoda teetä, esimerkiksi kamomillaa, joka on ikivanha luonnollinen rauhoittaja. Tai sitten esimerkiksi seljanmarja-/kukkateetä, joka on hermoja rauhoittavaa ja nukahtamista edistävää (raskaana olevat eivät saa juoda tätä teetä!). Seljankukkatee on vuosisatojen ajan tunnettu aineena, joka suojaa myös vilustumiselta. Stressiin ja masennukseen auttaa hyvin rosmariinitee, mutta älä liioittele määrien suhteen… liiallinen teen nauttiminen voi aiheuttaa ruoansulatushäiriöitä ja unettomuutta. Teetä ei suositella raskauden aikana, koska se stimuloi kohtua. Alkoholia tulisi käyttää minimaalisesti, se tosin antaa hetkeksi helpotusta ja mieliala saattaa muuttua, mutta rehellisesti sanoen humalaan juominen ei ole vielä ketään hoitanut. Ja minusta humalaiset ihmiset itkevät ja ovat paljon enemmän masennuksessa.

Jos kärsit jo pitempään unettomuudesta, yritä välttää syömistä hyvin myöhään illalla ja rajoitu laihaan ja kevyeen ruokaan. Syö esimerkiksi lehtisalaattia, mutta ilman etikkaa, lisää salaattiin esimerkiksi tuoretta sipulia, intiaanit syövät sitä sairauksia ja unettomuutta vastaan. Salaatin päälle muutama mandariini, joilla samoin on rauhoittava vaikutus ja paljon tarvittavia vitamiineja. Mandariini rauhoittaa ja raikastaa, vahvistaa hermojärjestelmää ja lievittää kipua, ja sopii myös ruoansulatushäiriöiden hoitoon. Ennen nukahtamista, käy mahdollisuuden mukaan lämpimässä kylvyssä, johon lisää pari tilkkaa kamomillaöljyä ja myös hunajaa, jos mahdollista. Kylvyn jälkeen hiero kehoasi laventeliöljyllä ja lisää yksi pisara myös tyynylle. Laventeli on yleiskäyttöinen öljy, jolla on rauhoittava ja tasapainottava vaikutus.

Itse olin pitemmän aikaa hyvin väsynyt, tunsin että stressi on pysyvänä seurana, suussa itkun maku, hetkittäistä paniikkia, hermostuneisuutta. Oltuani pitkään pää painuksissa halusin alkaa elää uudelleen. Yritin analysoida itseäni ja ymmärsin, että elän oikeastaan muille. Suurin virhe, joka voi tehdä, on unohtaa itsensä! Yritä hemmotella itseäsi. Tee, mitä todella haluat äläkä ajattele sitä, mitä muut ajattelevat. Yritä elää niin, että lauseen ”olisin voinut tehdä sen” sijasta voit joskus sanoa ”minä tein sen”. Vältä ihmisiä, jotka aiheuttavat sinulle stressiä, älä anna pääsi painua, kun jokin menee pieleen, yritä uudelleen. Itke itkusi kerralla ja kunnolla, pue verkkarit päällesi ja mene kävelylle tai juoksemaan. Valmista itsellesi kuumaa kaakaota, joka auttaa masennukseen erittäin tehokkaasti. Hymyile ja hymyile. Älä elä painoasi varten, älä anna lehtien häiritä itseäsi. Älä kuvittele itsellesi ongelmia. Ja mikä tärkeintä, rakasta ja ota vastaan rakkautta, jota sinulle tarjotaan.

Huolehdi sielustasi ja kehostasi. Huolehdi siitä, missä joka päivä elät. 🙂




Kuvat: Kristiina Kalberg (Ohmygossip Couture)
Lähde: Ohmygossip.ee


Tags assigned to this article:
Kristiina Kalbergterveys

Advertisements: vacationhunter online anigif nordenbladet
error: