Ohmygossip.fi / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP Teen / Viihde & Julkkikset / Muoti & Kauneus / Rakkaus & Suhteet / Julkkisblogit / Haastattelut / Various NordenBladet.fi / Yhteisö, Politiikka & Liiketoiminta / Matkailu & Kulttuuri /Helena-Reet Ennetin blogi / Koti, Perhe & Lapset / Terveys & Hengellisyys /Uutiset

Tuija Järvinen: Argan-öljyä ja Essaouira City

OHMYGOSSIP – Runsaan ja maittavan aamupalan nautittuamme lähdimme kohti Essaouiran rannikkokaupunkia toisena kokonaisena matkapäivänämme. Matkalla sinne pysähdyimme paikalliseen Argan-öljyä ja sen oheistuotteita myyvään kauppaan.

Turisteja varten oli rakennettu hieno esitys liittyen Argan-öljyn valmistukseen. Esityksessä oli mukana viisi naista upeat traditionaaliset puvut päällään.

Arganpuiden pähkinöiden sisällä olevista manteleista puristetaan öljyä, jota mm. käytetään ruuan, kosmetiikan ja lääkkeiden valmistuksessa. Laki, joka on peräisin vuodelta 1925 antaa viljelijöille oikeuden laiduntaa vuohia, viljellä maata sekä kerätä Arganpuiden pähkinöitä. Argan-öljy, jota marokkolaiset naiset tuottavat, on tällä hetkellä kosmetiikkateollisuuden suosion huipulla. Öljy sisältää iholle tärkeitä E-vitamiineja, rasvahappoja ja antioksidantteja. Sen kerrotaan lisäksi ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja sekä öljyä voidaan käyttää myös eturauhassyövän hoidossa. Argan-öljyn asiantuntija kertoi meille näistä öljyn erilaisista terveysvaikutuksista ja sen laajoista käyttömahdollisuuksista. Saimme myös tuoksutella ja kokeilla tuotteita. Esityksen jälkeen teimme ostoksia kaupassa. Ostin kolme muovipullollista Argan-öljyä, kaksi Jasminin tuoksuista ja yhden Gardenian tuoksuisen. Tämän jälkeen matkamme jatkui kohti Essaouiran rannikkokaupunkia.

Matkaan meni kaiken kaikkiaan noin neljä tuntia. Pysähdyimme välillä kahville ja jäätelölle sekä otimme kuvia merimaisemista. Perillä Essaouirassa menimme päivälliselle paikalliseen Le Taros -nimiseen merenrantaravintolaan. Söimme kalaa ja mereneläviä eri tavalla valmistettuna. Tämän jälkeen kävelimme jonkin aikaa merenrannalla. Otimme myös muutamia hauskoja Ohmygossip couture -malliston valokuvia. Kuvissa on kanssani nuori, kaunis ja lahjakas viulisti Estella Elisheva.

Kuvien ottamisen jälkeen nousimme meille varattuun pikkubussiin ja kotimatkamme alkoi hurmaavan oppaamme seurassa, muun muassa laulellen. Minutkin pakotettiin laulamaan….Hotellille tullessamme riensin porekylpyyn rentoutumaan ja huuhtelemaan pitkän matkan pölyt pois. Sitten alkoi hienolle illalliselle valmistautuminen, joka pidettiin oman hotellimme ulkoravintolassa. Paikallinen bändi soitti kansainvälistä popmusiikkia ravintolan ulkopihalla jokaisena iltana. Illallisen jälkeen vetäydyimme omiin huoneisiimme, sillä seuraavan päivän iltapäivänä alkaisi pitkä matka Suomeen….tässä vaiheessa en voinut aavistaakaan miten jännittäväksi paluumatka muodostuisi.

Seuraavana aamuna meillä oli aikaa noin neljä tuntia ennenkuin lähtisimme lentokentälle. Osa lähti kiertelemään basaareissa ja myyntikojuissa. Minä olin jo ostanut tuliaiseni aiemmin, joten pakkasin sillä välin tavarani sekä lepäsin. Iltapäivällä kello 13 suuntasimme sitten lentokentän suuntaan ja matkamme alkoi kohti Suomea. Jouduimme vaihtamaan konetta sekä miehistöä Köpenhaminassa. Kone ei saamamme tiedon mukaan voinut laskeutua Helsingin märälle ja liukkaalle kentälle. No, onneksi kaikki meni hyvin ja pääsimme turvallisesti kotimaahan ”pienestä” jännityksestä ja mahataudista huolimatta. Olen taas yhtä kokemusta rikkaampi!

Vinkki: Pari tippaa argan-öljyä tavallisen shampoon joukkoon, tekee siitä luxustuotteen hiuksille! Suosittelen. Hiukset saavat ravinteita, kiiltoa ja pitkätkin hiukset saat selväksi vaivatta ilman takkuja. Shampoon ei tarvitse siis olla luxusta ja kallista sellaista, argan-öljy tekee siitä juuri sellaisen.

Kansikuva: Helena-Reet Ennet

Argan-öljyn valmistusprosessiesitys.

Arganöljyn asiantuntija työssään.

Arganöljystä valmistettuja tuotteita.

Lähikuvaa

Liikkeen upea ulko-ovi. Lasitaidetta parhaimmillaan.

Liikkeen sisältä

Arganöljysaippuoita

Vuohia puussa 🙂

Essaouira City

Essaouira – merenrantakaupunki

Le Taros – merenrantaravintola Essaouirassa.

Alkuruoka

Jotain kalaa, en nyt muista mitä oli. Mutta oli ihan hyvää.

Jälkiruokana – letut ja suklaajäätelöä! Nam.

Merenrantakuva

Minä ja ystäväni Estella – Ohmygossip couture -malliston paidat päällä, valokuva: Helena-Reet Ennet

Le Taros -ravintolassa, valokuva: Helena-Reet Ennet

Mainos:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.